Veelgestelde vragen

Welke musea doen mee?

Op de homepagina van Museumkaart.nl vindt u alle deelnemende musea. Zoekt u een specifiek museum in een bepaalde plaats, ga rechtsboven naar 'Zoeken'. Vul de plaatsnaam en kies laat alleen musea zien. Klik vervolgens op toon resultaat.

Bekijk alle musea in Nederland waar de Museumkaart geldig is op een rij per provincie.

Wilt u de lijst printen? Dat kan. Hier dezelfde lijst in een pdf.

In ons maandelijkse digitale Museumtips vindt u mooie aanbiedingen en activiteiten die musea speciaal voor Museumkaarthouders organiseren. Wilt u de digitale Museumtips ook - gratis - ontvangen? Geef u dan hier op.

Wat kost de Museumkaart?

Het principe achter de Museumkaart is eenvoudig. Het bedrag dat kaarthouders voor de Museumkaart betalen gaat in een grote geldpot. Die pot geld verdelen we elk jaar onder de deelnemende musea, op basis van de toegangsprijs en het aantal kaartbezoeken dat zij krijgen. De Museumkaart, een idee van de musea zelf, wordt sinds 1981 uitgegeven door de Stichting Museumkaart, een ongesubsidieerde instelling zonder winstoogmerk. Met de Museumkaart kunt u een jaar lang onbeperkt genieten in 400 musea. De Museumkaart kost € 54,95* voor volwassenen en € 27,50* voor jongeren t/m 18 jaar. * U betaalt bij de eerste aanschaf éénmalig € 4,95 inschrijfkosten.

Geldt een kopie of foto van mijn Museumkaart ook?

Een kopie van uw Museumkaart of een foto ervan op uw telefoon geeft geen recht op toegang tot een museum.

Waarom kost betalen met acceptgiro geld?

Als u wilt betalen met een acceptgiro brengen wij per betaling € 1,50 in rekening. Dat zijn de kosten die wij ook maken. Uiteraard kunt alsnog betalen via een machtiging tot automatische incasso. Dan geldt de € 1,50 niet. Wij doen dit omdat wij als stichting geen winst maken. Alle inkomsten zijn belangrijk omdat zij - na aftrek van de kosten - terugvloeien naar de 400 deelnemende musea.

Hoe weet ik of mijn Museumkaart nog geldig is?

U kunt op Mijn museumkaart de geldigheid van uw kaart controleren.
Mocht dit niet lukken, neem dan contact op met de klantenservice.

Bestaat er een gezins- of partnerkaart?

Nee, er is geen gezins-Museumkaart. De Museumkaart is strikt persoonlijk. Hij is uitsluitend bestemd voor gebruik door de persoon van wie de gegevens op de Museumkaart staan. Het is wel mogelijk om op Mijn museumkaart meerder kaarten (dus ook voor uw gezin of vrienden) aan te vragen.

Kan ik een Museumkaart cadeau geven?

Ja, je kunt iemand een kaart cadeau geven door er één op diens naam te bestellen. Ga naar Bestellen en vul bij ‘deze kaart is voor’ de gegevens in van degene aan wie je de kaart cadeau wilt doen. Hij of zij krijgt de gepersonaliseerde kaart binnen 5 dagen thuisgestuurd. De kaart is een jaar geldig. Je kunt de kaart natuurlijk ook naar jezelf laten sturen en ‘m dan persoonlijk cadeau doen.

Ik heb een Museumkaart cadeau gekregen. Hoe kan ik ‘m aan MijnMuseumKaart toevoegen?

Ga op de homepage naar naar registreren en vul daar je kaartnummer in.

Hoe zeg ik mijn Museumkaart op?

U kunt uw abonnement opzeggen tot vier weken voordat het verloopt. U kunt dat op drie manieren doen:

  • Bellen met 0900 - 40 40 910: € 0,35 per gesprek, op werkdagen van 9-17 uur.
  • Een e-mail sturen naar de klantenservice.
  • Een korte brief sturen naar:

    Klantenservice Museumkaart
    Postbus 5020
    2900 EA Capelle a/d IJssel

    Vermeld duidelijk uw naam en kaartnummer in de brief of e-mail. Uw abonnement wordt dan geannuleerd.

Hoe geef ik mijn verhuizing door

U kunt kosteloos uw adres wijzigen op Mijn Museumkaart.nl De wijziging kan ook het telefonisch worden doorgeven: 0900 - 40 40 910: € 0,35 per gesprek, op werkdagen van 9-17 uur. Of u kunt een e-mail sturen naar de klantenservice. U mag ons ook schrijven. Stuur een korte brief naar:

Klantenservice Museumkaart
Postbus 5020
2900 EA Capelle a/d IJssel

Vermeld duidelijk uw naam en kaartnummer in de brief of e-mail plus uw vorige adres, uw nieuwe adres en de verhuisdatum.

Wat moet ik doen als mijn kaart het niet meer doet?

Stuur uw defecte Museumkaart zonder postzegel op naar

Klantenservice Museumkaart
Antwoordnummer 311
2900 VB Capelle a/d IJssel.

Wij sturen uw nieuwe Museumkaart binnen drie werkdagen per post naar u toe.

Wat te doen bij diefstal of verlies?

Bel 0900 - 40 40 910: € 0,35 ct per gesprek op werkdagen van 9-17 uur. Wij blokkeren dan meteen uw verloren of gestolen Museumkaart. Tegen betaling van € 4,95 aan éénmalige kosten sturen wij uw nieuwe kaart binnen drie werkdagen op.

Is de Museumkaart strikt persoonlijk?

Ja, de Museumkaart staat op naam en is strikt persoonlijk. Alleen degene waarvan de persoongegevens op de Museumkaart staan heeft het recht op de aan de Museumkaart gekoppelde voordelen.

Museumkaart registeren

Een Museumkaart is persoonsgebonden. Wanneer u zich aanmeld op Mijn Museumkaart, is uw kaart geregistreerd. Dat is heel gemakkelijk en kan hier. Wanneer uw kaart geregistreerd is, ontvangt u – als u dat wilt – aantrekkelijke, exclusieve aanbiedingen als arrangementen, gratis rondleidingen en korting op catalogi via onze Museumtips. Ook kunt u eenvoudig uw facturen inzien en uw gegevens wijzigen en aangeven of u volgend jaar automatisch een nieuwe museumkaart toegestuurd wilt krijgen en hoe u deze dan wil betalen. Bij verlies of diefstal krijgt u, wanneer uw kaart geregistreerd is, een nieuwe kaart toegestuurd. Voor € 4,95 aan éénmalige kosten blokkeren wij uw oude kaart en sturen u een nieuwe met dezelfde vervaldatum als uw oude.

Kaart besteld, maar niet ontvangen

Heeft u een abonnement en u kreeg onterecht uw Museumkaart niet toegestuurd, dan krijgt u uiteraard kosteloos een nieuwe toegestuurd. Het is wel belangrijk dat u dit meldt binnen zes weken na de vervaldatum van uw oude kaart, anders zien wij ons genoodzaakt u € 4,95 aan éénmalige inschrijfkosten te berekenen. Neem dus zo snel mogelijk contact op met de klantenservice als u uw kaart niet heeft ontvangen Dat kan telefonisch: 0900 - 40 40 910, € 035 cent per gesprek op werkdagen van 9-17 uur, of per e-mail.