Veelgestelde vragen

 

Einde cadeau-Museumkaart 

Vanaf heden zijn er geen cadeau-Museumkaarten meer te koop bij de musea. Wij willen graag alle kaarthouders kennen. De cadeau-Museumkaart werd te weinig geregistreerd. Als u tegenwoordig in het museum een kaart koopt, krijgt u een tijdelijke kaart die 31 dagen geldig is. In de tussentijd kunt u zich registreren en krijgt u uw eigen, persoonlijke Museumkaart. Heeft u vragen, bekijk dit filmpje, lees de veelgestelde vragen hieronder of neem contact op met de klantenservice

Overige veelgestelde vragen

Is mijn Museumkaart geldig zonder pasfoto?

Ja, uw Museumkaart is nog geldig zonder pasfoto. Het kan zijn dat u net een nieuwe kaart heeft, die nog geldig is tot en met februari 2017 bijvoorbeeld. Tot die tijd gebruikt u nog gewoon uw Museumkaart zonder pasfoto. Wel kunt u alvast uw pasfoto op onze site uploaden. Dan hebben wij hem alvast en kunnen we hem op uw kaart afbeelden zodra die aan verlenging toe is. Vanaf maart 2016 hebben wij een heel jaar nodig voordat alle Museumkaarten met pasfoto zijn gedrukt. Dus u kunt uw pasfoto nu al uploaden, ook als uw kaart nog tot bijvoorbeeld september 2016 geldig is. U krijgt dan in september een nieuwe Museumkaart mét pasfoto.

Welke musea doen mee?

Op de homepagina van Museumkaart.nl vindt u alle deelnemende musea. Zoekt u een specifiek museum in een bepaalde plaats, ga rechtsboven naar 'Zoeken'. Vul de plaatsnaam en klik op toon resultaat.

Bekijk alle musea in Nederland waar de Museumkaart geldig is op een rij per provincie.

Wilt u de lijst printen? Dat kan. Hier dezelfde lijst in een pdf.

In ons maandelijkse digitale nieuwsbrief Museumtips vindt u mooie aanbiedingen en activiteiten die musea speciaal voor Museumkaarthouders organiseren. Wilt u Museumtips ook - gratis - ontvangen? Geef u dan hier op.

Wat kost de Museumkaart?

Het principe achter de Museumkaart is eenvoudig. Het bedrag dat kaarthouders voor de Museumkaart betalen gaat in een grote geldpot. Die pot geld verdelen we elk jaar onder de deelnemende musea, op basis van de toegangsprijs en het aantal kaartbezoeken dat zij krijgen. De Museumkaart, een idee van de musea zelf, wordt sinds 1981 uitgegeven door de Stichting Museumkaart, een ongesubsidieerde instelling zonder winstoogmerk. Met de Museumkaart kunt u een jaar lang onbeperkt genieten in 400 musea. De Museumkaart kost € 54,95* voor volwassenen en € 27,50* voor jongeren t/m 18 jaar. * U betaalt bij de eerste aanschaf éénmalig € 4,95 inschrijfkosten.

Geldt een kopie of foto van mijn Museumkaart ook?

Nee. Een kopie van uw Museumkaart of een foto ervan op uw telefoon geeft géén recht op toegang tot een museum.

Waarom kost betalen met acceptgiro geld?

Als u wilt betalen met een acceptgiro brengen wij per betaling € 1,50 in rekening. Dat zijn de kosten die wij ook maken. Uiteraard kunt alsnog betalen via een machtiging tot automatische incasso. Dan geldt de € 1,50 niet. Wij doen dit omdat wij als stichting geen winst maken. Alle inkomsten zijn belangrijk omdat zij - na aftrek van de kosten - terugvloeien naar de 400 deelnemende musea.

Hoe weet ik of mijn Museumkaart nog geldig is?

U kunt op Mijn museumkaart de geldigheid van uw kaart controleren. Mocht dit niet lukken, neem dan contact op met de klantenservice.

Bestaat er een gezins- of partnerkaart?

Nee, er is geen gezins-Museumkaart. De Museumkaart is strikt persoonlijk. Hij is uitsluitend bestemd voor gebruik door de persoon van wie de gegevens en straks de foto op de Museumkaart staan. Het is wel mogelijk om op Mijn museumkaart meerdere kaarten aan te vragen, dus ook voor uw gezin of vrienden.

Kan ik een Museumkaart cadeau geven?

Ja, u kunt iemand een kaart cadeau geven door er één op diens naam te bestellen. Ga naar Bestellen en vul bij ‘deze kaart is voor’ de gegevens in van degene aan wie u de kaart cadeau wilt doen. Hij of zij krijgt de gepersonaliseerde kaart binnen 5 dagen thuisgestuurd. De kaart is een jaar geldig.U kunt de kaart natuurlijk ook naar uzelf laten sturen en ‘m dan persoonlijk cadeau doen.

Ik heb een Museumkaart cadeau gekregen. Hoe kan ik ‘m aan MijnMuseumKaart toevoegen?

Ga op de homepage naar registreren en vul daar uw kaartnummer in.

Hoe zeg ik mijn Museumkaart op?

U kunt uw abonnement opzeggen tot vier weken voordat het verloopt. U kunt dat op drie manieren doen:

  • Bellen met 0900 - 40 40 910: € 0,35 per gesprek, op werkdagen van 9-17 uur.
  • Een e-mail sturen naar de klantenservice.
  • Een korte brief sturen naar:

    Klantenservice Museumkaart
    Postbus 5020
    2900 EA Capelle a/d IJssel

    Vermeld duidelijk uw naam en kaartnummer in de brief of e-mail. Uw abonnement wordt dan geannuleerd.

Hoe geef ik mijn verhuizing door?

U kunt kosteloos uw adres wijzigen op Mijn Museumkaart.nl Telefonisch doorgeven kan ook: tel. 0900 - 40 40 910: € 0,35 per gesprek, op werkdagen van 9-17 uur. Of u kunt een e-mail sturen naar de klantenservice. U mag ons ook schrijven. Stuur een korte brief naar:

Klantenservice Museumkaart
Postbus 5020
2900 EA Capelle a/d IJssel

Vermeld duidelijk uw naam en kaartnummer in de brief of e-mail plus uw vorige adres, uw nieuwe adres en de verhuisdatum.

Wat moet ik doen als mijn kaart het niet meer doet?

Stuur uw defecte Museumkaart zonder postzegel naar:

Klantenservice Museumkaart
Antwoordnummer 311
2900 VB Capelle a/d IJssel.

Wij sturen uw nieuwe Museumkaart in drie à vijf werkdagen per post naar u toe.

Wat te doen bij diefstal of verlies?

Bel 0900 - 40 40 910: € 0,35 ct per gesprek op werkdagen van 9-17 uur. Wij blokkeren dan meteen uw verloren of gestolen Museumkaart. Tegen betaling van € 4,95 aan éénmalige kosten sturen wij uw nieuwe kaart binnen drie werkdagen op.

Is de Museumkaart strikt persoonlijk?

Ja, de Museumkaart staat op naam en is strikt persoonlijk. Alleen degene waarvan de persoongegevens - en straks de pasfoto - op de Museumkaart staan heeft het recht op de aan de Museumkaart gekoppelde voordelen. Een foto van uw Museumkaart op uw telefoon is niet geldig in de musea.

Museumkaart registeren

Een Museumkaart is persoonsgebonden. Wanneer u zich aanmeld op Mijn Museumkaart, is uw kaart geregistreerd. Dat is heel gemakkelijk en kan hier. Als uw kaart geregistreerd is, ontvangt u – als u dat wilt – aantrekkelijke, exclusieve aanbiedingen als arrangementen, gratis rondleidingen en korting op catalogi via onze Museumtips. Ook kunt u eenvoudig uw facturen inzien, uw gegevens wijzigen, invullen of u volgend jaar automatisch een nieuwe Museumkaart toegestuurd wilt krijgen en hoe u hem wilt betalen. Bij verlies of diefstal krijgt u - als uw kaart geregistreerd is - een nieuwe kaart toegestuurd. Voor € 4,95 aan éénmalige kosten blokkeren wij uw oude kaart en sturen u een nieuwe met dezelfde vervaldatum als uw oude.

Kaart besteld, maar niet ontvangen?

Heeft u een abonnement en u kreeg onterecht uw Museumkaart niet, dan krijgt u uiteraard kosteloos een nieuwe toegestuurd. Het is wel belangrijk dat u dit meldt binnen zes weken na de vervaldatum van uw oude kaart, anders zien wij ons genoodzaakt u € 4,95 aan éénmalige inschrijfkosten te berekenen. Neem dus zo snel mogelijk contact op met de klantenservice als u uw kaart niet heeft ontvangen Dat kan telefonisch: 0900 - 40 40 910, € 035 cent per gesprek op werkdagen van 9-17 uur, of per e-mail.