Veelgestelde vragen

Hiernaast vindt u veelgestelde vragen met antwoorden.

Heeft u nog vragen, neemt u dan contact op met de klantenservice, tel. 0900 - 40 40 910: € 0,35 per gesprek, bereikbaar op werkdagen van 9-17 uur.

Museumkaart online kopen

Welke musea doen mee?

Op de homepagina van Museumkaart.nl vindt u alle deelnemende musea. Zoekt u een specifiek museum in een bepaalde plaats, ga rechtsboven naar 'Zoeken'. Vul de plaatsnaam en kies laat alleen musea zien. Klik vervolgens op toon resultaat.

Bekijk alle musea in Nederland waar de Museumkaart geldig is op een rij per provincie.

Wilt u de lijst printen? Dat kan. Hier dezelfde lijst in een pdf.

In ons maandelijkse digitale Museumkaartmagazine vindt u mooie aanbiedingen en activiteiten die musea speciaal voor Museumkaarthouders organiseren. Wilt u het digitale magazine ook - gratis - ontvangen? Geef u dan hier op.

Waarom is de Museumkaart op 1 juli 2013 in prijs verhoogd?

Per 1 juli 2013 hebben wij de prijs van de Museumkaart verhoogd. Alle inkomsten uit de verkoop van de Museumkaart komen ten goede aan de deelnemende musea. Wij vergoeden elk bezoek met de Museumkaart aan de musea. Om dat te kunnen blijven doen is het van belang dat de prijs van de Museumkaart in de pas blijft met de stijgende tarieven van de musea in Nederland. 

Sinds 1 juli 2013 kost een Museumkaart voor volwassenen € 49,95. Jongeren t/m 18 jaar betalen slechts € 25. Bij de eerste aanschaf in het museum komt hier € 4,95 aan éénmalige inschrijfkosten bij. Overigens verdienen de meeste kaarthouders hun kaart nog altijd dubbel en dwars terug.

Door de Museumkaart te kopen steunt u de aangesloten musea. Als Stichting maken wij geen winst. Alle inkomsten uit de verkoop van de Museumkaart vloeien terug naar de musea. Met de aanschaf van uw Museumkaart ondersteunt u dus alle 400 aangesloten musea in heel Nederland.

Algemene voorwaarden en privacy statement Stichting Museumkaart

Waarom kost betalen met acceptgiro geld?

Als u wilt betalen met een acceptgiro brengen wij per betaling € 1,50 in rekening. Dat zijn de kosten die wij ook maken. Uiteraard kunt alsnog betalen via een machtiging tot automatische incasso. Dan geldt de € 1,50 niet. Wij doen dit omdat wij als stichting geen winst maken. Alle inkomsten zijn belangrijk omdat zij - na aftrek van de kosten - terugvloeien naar de 400 deelnemende musea.

Hoe weet ik of mijn Museumkaart nog geldig is?

De vervaldatum van de Museumkaart staat op de voorzijde van de kaart geprint als u een abonnement heeft. Koopt u de kaart in een museum dan krijgt u een sticker voor op uw kaart waarop u uw naam en vervaldatum zelf kunt invullen. Op de kassabon van een groot museum staat de vervaldatum van uw kaart ook vermeld. 

U kunt ook online de vervaldatum van uw Museumkaart opzoeken. Mocht dit niet lukken, neem dan contact op met de klantenservice.

Bestaat er een gezins- of partner Museumkaart?

Nee, er is geen gezins-Museumkaart. De Museumkaart is strikt persoonlijk. Hij is uitsluitend bestemd voor gebruik door de persoon van wie de gegevens op de Museumkaart staan.

Hoe zeg ik mijn abonnement op?

U kunt uw abonnement opzeggen tot vier weken voordat het verloopt. U kunt dat op drie manieren doen:

Bellen met 0900 - 40 40 910: € 0,35 per gesprek, op werkdagen van 9-17 uur.

Een e-mail sturen naar de klantenservice.

Een korte brief sturen naar: 
Klantenservice Museumkaart
Postbus 5020
2900 EA Capelle a/d IJssel

Vermeld duidelijk uw naam en kaartnummer in de brief of e-mail. Uw abonnement wordt dan geannuleerd.

Hoe geef ik mijn verhuizing door?

U kunt het telefonisch doorgeven: 0900 - 40 40 910: € 0,35 per gesprek, op werkdagen van 9-17 uur.

U kunt een e-mail sturen naar de klantenservice. 

Of een korte brief sturen naar:
Klantenservice Museumkaart
Postbus 5020
2900 EA Capelle a/d IJssel

Vermeld duidelijk uw naam en kaartnummer in de brief of e-mail plus uw vorige adres, uw nieuwe adres en de verhuisdatum.

Wat moet ik doen als mijn kaart het niet meer doet?

Stuur uw defecte Museumkaart zonder postzegel op naar

Klantenservice Museumkaart
Antwoordnummer 311
2900 VB Capelle a/d IJssel.

Wij sturen uw nieuwe Museumkaart binnen drie werkdagen per post naar u toe.

Wat te doen bij verlies of diefstal?

Bel 0900 - 40 40 910: € 0,35 ct per gesprek op werkdagen van 9-17 uur. Wij blokkeren dan meteen uw verloren of gestolen Museumkaart. Tegen betaling van € 4,95 aan éénmalige kosten sturen wij uw nieuwe kaart binnen drie werkdagen op.

Museumkaart strikt persoonlijk?

Ja, de Museumkaart staat op naam en is strikt persoonlijk. Alleen degene waarvan de persoongegevens op de Museumkaart staan heeft het recht op de aan de Museumkaart gekoppelde voordelen.

Museumkaart registreren

Een Museumkaart is persoonsgebonden. Het heeft voor u voordelen als u ons uw gegevens stuurt.  Dat is heel gemakkelijk en kan hier.

De voordelen:
Bij verlies of diefstal krijgt u een nieuwe kaart toegestuurd. Voor € 4,95 aan éénmalige kosten blokkeren wij uw oude kaart en sturen u een nieuwe met dezelfde vervaldatum als uw oude.

U ontvangt – als u dat wilt – een jaar lang vele aantrekkelijke, exclusieve aanbiedingen als arrangementen, gratis rondleidingen, korting op catalogi via ons digitale magazine.

U kunt invullen of u volgend jaar automatisch een nieuwe Museumkaart toegestuurd wilt krijgen en hoe u die wilt betalen.

Wat gebeurt er met alle inkomsten?

De Stichting Museumkaart vergoedt alle bezoeken met de kaart aan de musea. Alle inkomsten uit verkoop van de kaart vloeien zo - na aftrek van de kosten -  terug naar de deelnemende musea.

Kaart niet ontvangen?

Heeft u een abonnement en u kreeg onterecht uw Museumkaart niet toegestuurd, dan krijgt u uiteraard kosteloos een nieuwe toegestuurd. Het is wel belangrijk dat u dit meldt binnen zes weken na de vervaldatum van uw oude kaart, anders zien wij ons genoodzaakt  u € 4,95 aan éénmalige inschrijfkosten te berekenen. Neem dus zo snel mogelijk contact op met de klantenservice als u uw kaart niet heeft ontvangen.

Dat kan telefonisch: 0900 - 40 40 910, € 035 cent per gesprek op werkdagen van  9-17 uur, of per e-mail.